הצהרת נאמנות לכדור הארץ

כולנו מין הסתם קראנו או שמענו על הצהרת הנאמנות.  על פי הצעת החוק אותה מקדמת מפלגת ישראל ביתנו וממשלתו של בנימין נתניהו, ידרש כל מתאזרח בישראל להצהיר על נאמנותו לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. משום מה, יהודים שיתאזרחו יהיו פטורים מהצהרת הנאמנות.

נאמנותו של אדם או חוסר נאמנותו יכול להיות דבר מפחיד מאוד. למרות שרעיונותם של אחרים לגבי העולם יכולים להיראת לנו די מסוכנים, על פי הדהרמה כל רעיון, כולל רעיונותנו שלנו, הוא מסוכן אם אנו נצמדים אליו על חשבון פתיחות לחוויה הישירה.  אנחנו נמשכים לרעיון שיום אחד כל האנושות תחשוב כמונו אך דוקא רעיון זה הוא שמוביל לסכסוך.

הטקסט "הצהרת נאמנות לכדור הארץ" נולד כתרגול אישי כדי להזין ולחזק את יכולתי להישאר פתוח לאושר, לסבל, לצרכים ולאפשרויות הקימות. הטקסט הוא הצהרה אך גם תרגול במובן שאני קורא אותו באופן קבוע ומאפשר לו להיספג בתודעתי.  גיליתי שהוא מועיל ואני שמח לשתף אתכם בו כך שיוכל לעורר השראה למי שרוצה להתבונן בשאיפותיו.  ההצהרה היא ברוח של חמשת תרגולי תשומת הלב כפי שנכתבו על ידי טיק נהאט האן.

הצהרת נאמנות לכדור הארץ

אני מתחייב להיות נאמן לכדור הארץ
אני מתחייב להיות נאמן לאנושות
אני מתחייב להיות נאמן לכל המינים עלי אדמות

א. כדור הארץ

כדור הארץ, ביתנו הקטן, נסתר במרחב האינסופי של העולם, הוא מקור כל חי והחומר ממנו אנו עשויים.

אני יודע שכדור ארץ בריא, מאוזן וחופשי מזיהום, יעניק חיים ליצורים, גם הם בריאים וחופשיים, ואני מקבל על עצמי ללמוד ולהכיר את מצבו של כדור הארץ ולראות בעיניים פקוחות וכנות את השפעתה של דרך חיי.  במדינתי, בשפתי ובתרבותי אצור דרך חיים המכבדת את כדור הארץ.

אעשה כמיטב יכולתי להיות בקשר עם הטבע, עם צליליו, ריחותיו ומקצביו.  על מנת לטפל בכדור הארץ כמה שיותר, אתן לו לטפל בי.

ב. אנושות

כולנו חלק מהמשפחה הגדולה של האנושות. משפחה של סיפורים, שפות, תרבויות, מוסיקה והרבה יותר.  אינני רוצה שאף לא אחד מאחיי ומאחותיי יסבול, ואעשה כמיטב יכולתי לחיות בצורה המייצרת שלום והרמוניה, עם עיניים פקוחות וכנות לראות את השפעתם של מחשבותיי, מילותיי ומעשיי.

גורמי המלחמה, הרעב ואי-הצדק החברתי אינם בני אנוש, אלא הם החמדנות, הכעס, הבלבול, הבורות והפחד. אי היכולת להקשיב לזולת ולראותו באנושיותו, היא מחדל שכולנו שותפים לו. ולכן אני מתחייב ללמוד להישאר פתוח לצרכיו של הזולת, להשאר שליו ויציב כאשר כעס ופחד עולים בתוכי, לחזק רגשות של הבנה וחמלה, וכך להפחית את שורשי הסבל שבתוכי ולהיות דוגמא לאחרים.  כאשר אלמד להתייחס לחסרונות שלי ושל אחרים, אוכל להתמיר את גורמי הסבל בעולם.

במצבים של סכסוך, אשתדל לא להגרר למעגלים של הטחת האשמות ושל אלימות, ואזכור שקורבנות הופכים במהירות לתוקפים, ושזרעי התוקפנות נמצאים גם בתוכי.  לכן, מטרתי איננה נצחון ולא הענשה, אלא פיוס.  אשמור את עיניי פקוחות לרווחה, כדי לראות את אלה הסובלים באפלה, מחוץ לסכסוכים המתוקשרים ולכן אינם זוכים בעזרה ובתשומת הלב להם הם זקוקים.  אתאמץ לטפח נדיבות לב, שלום ופתיחות כדי לתרום לעצמי, למשפחתי ולחברה כולה.

האנושות היא גם מקור של הרבה השראה, אושר, סולידריות, אומץ לב ואהבה.  אזין את עצמי דרך קשר עם אנשים המבטאים היבט זה של האנושות, ואתרום את שפתי, תרבותי ומסורותיי  לסלילת דרך להרמוניה, לסולידריות ולפיוס.

ג. כל המינים עלי אדמות

כדור הארץ והאורגניזם הגדול הנקרא "חיים", חד הם.  יצורים חיים, מתים ומתפרקים לרכיבים, שבתורם מרכיבים יצורים חיים אחרים.  המים שאני שותה היום, נשתו מיליוני פעמים לפניי, והם מרווים את צמאונם של יצורים רבים נוספים ונכנסים לתאיהם של אורגניזמים רבים,  בנוסף להיותם אגמים, נהרות ועננים.  אותו הדבר נכון לגבי כל אלמנט – חמרי, רגשי ומנטלי – שממנו אני מורכב.  רווחתם של כל המינים עלי אדמות היא לכן רווחתי שלי, וסבלם הוא גם סבלי.

לכן אני מתחייב לשמור על עיניים פקוחות לסבלם של כל המינים עלי אדמות, סבל הנגרם על ידי יצור  מוצרי צריכה, בנייה ותעשיית המזון, כמו גם על ידי הפסולת שהם מייצרים, ובכך גורמים השמדת סביבות חיים טבעיות, זיהום והתחממות כדור הארץ.

אתבונן בדרך חיי, ויחד עם אחרים, אמצא דרכים להפחית את סבלם של כל המינים עלי אדמות.
הודיה, חמלה וכבוד הם מקורות של הרבה אושר וסיפוק, ולכן אטפח איכויות אלו במדינתי, בשפתי ובתרבותי.

אני מתחייב להיות נאמן לכדור הארץ
אני מתחייב להיות נאמן לאנושות
אני מתחייב להיות נאמן לכל המינים עלי אדמות.

תגובה אחת ל-“הצהרת נאמנות לכדור הארץ

  1. תודה רבה בר,
    אנחנו באמת צריכים הצהרה כמו שלך שתזכיר לנו שיש חלופות לשיח השליט.

    אני מוסיף סעיף ד' להצהרה

    שלום, שיוויון, חופש

    החיים הם אוצר גדול.
    אני לוקח על עצמי להיות ער לאופן שבו גורמי כוח שונים מנסים להגביל את החירות, לפגוע בשוויון ולהפר את השלום של חלקים שונים באוכלוסיה.

    אני לוקח על עצמי להיות ער לכך הן כשאני הנפגע הישיר של התנהלות זו והן כשהנפגעים הם בני קבוצה אחרת.

    אני לוקח על עצמי להיות ער לפריבילגיות שאני זוכה להן מתוך ההגבלות שמוטלות על קבוצות אחרות.

    אני לוקח על עצמי לא להשלים עם פגיעות והגבלות כאלו. אני לוקח על עצמי לא להתעלם מהן. אני לוקח על עצמי לפעול למען הפסקתן. אני לוקח על עצמי לעשות זאת ללא התלהמות, ללא אלימות ובאופן שמבטא את המחוייבות שלי לשלום, שיוויון וחופש.

כתיבת תגובה

