פעילות בולאג'ה וסמינר מעניין

בקרוב צפוי האישור הסופי של הגן הלאומי על אדמות ולאג'ה ליד ירושלים: מצד אחד גדר ההפרדה תנתק את בעלי הקרקע ואנשי הכפר מאדמותיהם ומצד שני הגן הלאומי יהפוך את האדמות לשטח טיולים ונופש של הציבור הישראלי. אנחנו ממשיכים לתמוך באנשי הכפר ומזמינים אתכם ליום עבודה משותף בשבת 15/6 באדמות שהגן הלאומי מבקש לקחת. המידע המלא בבלוג של ידידי ולאג'ה.

והשבוע מתקיים סמינר מרתק בהשתתפותו של דר. א.ט. אריארטנה מסרי לנקה. אריארטנה שעבד עם מהטמה גנדהי בהודו, הקים את תנועת סרבודיה בסרי לנקה שהיא אולי התנועה הגדולה בעולם של שינוי חברתי ברוח הדהרמה. איריס דותן ותני כ"ץ שעבדו עם אריארטנה בסרי לנקה הזמינו אותו לארץ ויחד עם עוד שותפים ארגנו סמינר של יומיים בכותרת "פיוס, צדק חברתי ושלום פנימי". הסמינר יתקיים השבוע בימים שני-שלישי, ישתתפו בו אנשי דהרמה ופעילות חברתיות. גם אנחנו נהיה שם.

את התכנית המעניינת של הסמינר אפשר אפשר לקרוא כאן. מוזמנים מאוד להגיע (פרטי ההרשמה נמצאים בקישור).

פיוס, צדק חברתי ושלום פנימי כבסיס לשלום עם שכנינו – אפשר גם אצלנו?! / מאת איריס דותן

"רווחה לכל – רווחה לכולנו היושבים על אותה אדמה, ובוודאי לכולנו החולקים אותה חלקת ארץ בתוך הפלנטה".

על בסיס הקשר בין שלום, פיוס ודו קיום לבין הצרכים הבסיסיים של כולנו, ועל עיקרון הקשר בין שלום בתוכנו ושלום עם גר היושב בתוכנו ומולנו – הקים והוביל ד"ר א.ט. אריארטנה בסרילנקה, את התנועה העממית הגדולה בעולם : "סרבודיה". סרבודיה משמעה "רווחה לכל", מילה וכותרת אשר טבע מהטמה גהנדי בחזונו על אופייה של הודו החופשית, בדרכו הלא-אלימה להשגת עצמאותו של עמו בארצו.

מקור ההשראה המרכזי של אריארטנה היה והינו הדהרמה. אריארטנה הוא בודהיסט אשר גדל בבית בודהיסטי, אורח חייו ותפישת עולמו מעוגנים בבודהיזם התרוודי, הדהרמה היא שפת האם שלו

איריס דותן ודר. אריארטנה

איריס דותן ודר. אריארטנה

השזורה בכל מילה שלו. הוא מורה רוחני ומוביל דרך אשר מהותה של דרך זו היא הבודהיזם המעורב חברתית: "ללא רוח הדהרמה לא היינו מניחים את התשתית ל'סרבודיה', לא היינו מצליחים להתמיד, להתפתח, לאסוף את אנשינו ולהתגבש…הרוחניות היא הבסיס ל 'סרבודיה', שהינה התנועה המובילה בבודהיזם המעורב", הוא אומר.

לפני 55 שנה אסף אריאטרנה קומץ עמיתים שהחלו פעילות בקהילה קטנה באחד מכפרי סרי לנקה. הערך המוביל היה כבוד ושיוויון בין הקאסטות, והמטרה, שהפכה לתוכן מרכזי בפעילות, הייתה קידום המענה לצרכים הבסיסיים של תושבי הכפר, ברמת הפרט והקהילה. העבודה היתה מבוססת על התנדבות ורצון טוב, והתנהלה מתוך הוויית גומלין של שיתוף פעולה מלא, למידה הדדית, בניית הרמוניה כאן ועכשיו מתוך קבלת האחר.

בניית ההרמוניה התבססה על כך שהחברה מורכבת מפסיפס של בני אדם ולא של קבוצות בתוכה: "כולנו בני אדם הזקוקים למזון, קורת גג, בריאות טובה, חינוך, משאבים כלכליים, אהבה, כבוד, קבלה ואהבה תוך הכרה בערכנו מצד זולתנו" (אריארטנה). מתוך מימוש וקידום צרכי הפרט נוצר תהליך של פיוס פנימי בין קבוצות שונות בחברה הסרילנקית, סנגליזים וטמילים, נוצרים ומוסלמים. בכך מימש ד"ר אריארטנה את עיקרון החיבור בין צרכי האדם והקהילה לבין שלום בקהילה. כל זאת בארץ שידעה קרבות עקובים מדם לאורך שנים רבות.

משם ומאז, ועד היום – פיתח ד"ר אריארטנה פילוסופיה, מערכת ערכית, וארגון רב ממדי שהפך לתנועה בה חברים 2 מיליון תושביהם של 15000 כפרים בסרי לנקה. חזונו, אותו מימש הלכה למעשה, מבוסס על עקרונות פיתוח המיושמים וממשיכים להשתנות ולהשתפר משנה לשנה. תהליך הפיתוח מבטא העצמה הדרגתית של השותפים לדרך מרמת הפרט, דרך הקהילה, הכפר, העיר, המדינה ושכנותיה. תחומי הפיתוח מרוכזים בצרכים הקשורים לכלכלה, חינוך, חקלאות, תרבות, חברה, העצמת נשים, שלום ותהליכי פיוס, ממשל ומנהיגות.

"ככל שאנשים יהיו מסופקים ברמת הצרכים הבסיסיים שלהם – יימנעו או ייפתרו הקונפליקטים המפרידים ביניהם", הוא אומר. הפיתוח הוא תהליך הדרגתי ברמת השגת המטרות ומתרחב ברמת השותפים המצטרפים אליו. השלום הוא דרך, אשר בכל צעד, אנחנו מממשים אותו.

כיום נוצרה בסרי לנקה רשת רחבה של הולכים בדרך זו, אשר איננה רק ריקמה אנושית חיה ופועלת מתוך בנייה הדדית, אלא מערכת פוליטית של 2 מיליון אנשים החברים בה מתוך מחויבות אישית והמקדמים רעיון חדש של שלום, שיוויון וצדק חברתי, אל מול המשטר הפוליטי ומנהיגות המדינה.

השינוי הוא מלמטה למעלה. הם חוללו שינוי שם, אנחנו יכולים לחולל שינוי כאן.

בהשראתו של אריארטנה המגיע לארץ, נקיים כנס לפעילים בחברה האזרחית. פעילים של תנועות שלום ושל תנועות חברתיות, פעילים מתוך מגזרים שונים בימין ובשמאל, דתיים וחילוניים, פלשתינים ישראלים ויהודים ישראלים, מדתות שונות ועדות שונות בחברה שלנו. בכך נקיים את העיקרון של חיבור בין פיוס והרמוניה לבין צרכים בסיסיים וצדק חברתי.

מטרתו של הכנס ליצור השפעה על התודעה הציבורית ולחולל בה שינוי.

הכוונה היא לקיים תהליך שיאפשר ליצור שפה חדשה בינינו לבין עצמנו, כדי שנוכל לדבר אחד עם השני, גם עם מי שאנו חווים כשונה ביותר מאיתנו.

אנחנו מנסים ללמוד דרך לדיאלוג, אולי קצת אחרת, מתוך פרקטיקות שונות העשויות להתאים לכולנו.

בכנס נקשיב לד"ר אריארטנה ונשוחח עימו, ונתרגל יחד עם האנשים שיקובצו תהליך של הקשבה מתוך תשומת לב לשונה לחלוטין ממני, לזה שאני מתנגד או מנוגד לו. בעקבות תרגול ההקשבה ננסה יחד ליזום התנעה של פעילויות משותפות, ברמות פשוטות ובסיסיות, בתוך צוותים של "שונים" כאלו.

משתתפי הכנס הנוכחי יהוו מובילי דעה או שינוי בקהילות ובקבוצות השונות. המפגש עם ד"ר אריארטנה הינו ראשון בסדרת מפגשים בהם נעמיק את יכולת ההקשבה ההדדית ושיתוף הפעולה בינינו. במפגשים אלו נוכל להמשיך ולהיפגש עם מנהיגים חברתיים נוספים מהקהילה הבינלאומית.

כך עשויה להווצר רשת חברתית פוליטית פלורליסטית, הולכת וגדלה, אשר תעצים את יכולתנו לחולל שינוי בחברה ובתודעה הציבורית ולקדם שלום בתוכנו ובעתיד גם עם שכנינו.

איריס דותן כ"ץ, פסיכולוגית קלינית, אקטיביסטית חברתית-פוליטית, דוקטורנטית באוניברסיטת תל אביב בנושא של פיוס ושלום.
לתכנית הכנס, ראו כאן.

2 תגובות ל-“פעילות בולאג'ה וסמינר מעניין

  1. היכן ומתי נפגשים בשבת הקרובה?

    • ניפגש ב 7:00 בבוקר בתחנת הרכבת במלחה ומשם ניסע ברכבים פרטיים. לשאר הפרטים ולטרמפ (אם צריך) אפשר לכתוב לנו (דרך כפתור "צרו קשר" שבראש הדף).

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s