פעילים וארגונים מרכזיים

תחילה רקע כללי שכלל אינו מתיימר להיות ממצה. לאחר מכן פירוט לגבי ארגונים ואנשים מרכזיים בארץ ובעולם. אני לא יודע את כל מה שיש לדעת בתחום ולא מכיר את כל מי שראוי להכיר. אם גיליתם שהשמטתי משהו חשוב בבקשה ידעו אותי.

המושג Engaged Dharma נטבע על ידי מורה הזן הוייטנאמי, מועמד פרס נובל לשלום, טיך נהאת האן. הדהארמה כתרגול (בשונה מהדהארמה כפילוסופיה) הגיעה למערב במחצית השניה של המאה ה-20 ובמהרה הולידה קבוצות ואינדיוודואלים שמחוייבים לשינוי חברתי בהשראת הדהארמה. עם החלוצים במערב נמנים ברני גלאסמן רושי (ארגון ה-Zen Peacemakers), ג'ואנה מייסי (The Work That Reconnects) ורבים אחרים. במזרח אסיה הדהארמה תמיד היתה משולבת במעורבות ועשייה בשדה החברתי. דמויות מובילות של דהארמה אקטיביסטית במאה ה-20 וה-21 הם מהא גהוסננדה בקמבודיה, א.ט. אריארטנה (תנועת Sarvodaya) בסרי לנקה וכמובן טיך נהאת האן.פירוט לגבי כולם נמצא בהמשך.

בישראל הדהארמה צעירה בהרבה ובהתאם לכך קבוצות ישראליות של דהארמה מעורבת חברתית רק מתחילות להתגבש: שימי לוי פיתחה את תכנית "שפת הקשב" שפועלת במערכת החינוך. במסגרת התכנית לומדים תלמידים ומורות להעזר במדיטציה, דימיון מודרך, תרגילי נשימה והקשבה לגוף על מנת לפתח יותר מודעות עצמית, שליטה רגשית, קבלה עצמית ואי אלימות.  סטיבן פולדר יחד עם מספר מתרגלים מעמותת תובנה הקימו בשיאה של האינתיפאדה השנייה את עמותת "שביל זהב". העמותה פעלה עד שנת 2007 במטרה לקדם מחוייבות לאי-אלימות והידברות בין יהודים לפלסטינים. כמו כן היא קיימה מספר פרוייקטים הומאניטריים בשטחים.  גם שימי לוי היא מורה בעמותת תובנה כך שעמותה זו בולטת בעידוד ובתמיכה שהיא נותנת לדהארמה מעורבת חברתית.

פעילים מרכזיים ב"שביל זהב" ממשיכים היום לפעול במסגרות אחרות שגם משתפות פעולה אחת עם השנייה: זוהר לביא ונת'ן גלייד הקימו את סנגהה-סווה שמארגנת מחנות עבודה  – בהודו, אנגליה וישראל – בהם נעשה שילוב בין פעילות חברתית-סביבתית, ותרגול מדיטציה. הפעילות של סנגהה-סווה בישראל היא הצטרפות למסיקי זיתים עם חקלאים פלסטינים.

שירי בר ואביב טטרסקי יזמו בעקבות מבצע עופרת יצוקה את "הפסקת האש שבלב" שמתמקדת בהיבטים הפסיכולוגים והרגשיים שמזינים את הסכסוך היהודי-פלסטיני. הפעילות שלהם מתמקדת בעבודה עם המיינסטרים הישראלי לשינוי מנטאליות הסכסוך תוך התייחסות להנחות יסוד לא מודעות ולרגשות קשים כגון פחד, שנאה ויאוש שמעצבים את תפיסת המציאות של אנשים רבים. פן נוסף של העבודה של "הפסקת האש שבלב" נעשה תוך שיתוף פעולה עם רקפת (סנדהיה) בר-קמה, אסף אלבר ואילן פרנקל מעמותת תובנה והוא הגברת המודעות הפוליטית-חברתית בקרב קהילות הדהארמה הישראליות, הנחלת כלים של אקטיביזם ברוח הדהארמה ויצירת אפשרויות לעשייה חברתית של מתרגלי דהארמה (פעילות חברתית באשר היא, לא דווקא ממוקדת בסכסוך היהודי-פלסטיני). הבלוג הזה מוקם כחלק מהעשייה הזו.

ישנם כמובן אנשים נוספים שעושים עבודה חשובה בתחום. פירוט לגבי חלק מהם מופיע בהמשך.אני מקוה להוסיף בקרוב חומר על מיכל ורשבסקי, נחי אלון ופרופסור יעקב רז.

דהארמה מעורבת חברתית בישראל


שירי בר היתה רכזת בעמותת "שביל זהב" ובקבוצת עצמאות-נכבה. בימים אלו היא מסיימת תואר שני בלימודי שלום – התמרת סכסוכים ומנחה בפרוייקט קומי שמטרתו לחזק ארגונים הפועלים לסיום הסכסוך.

היא מובילה את "הפסקת האש שבלב" אותה יזמה אחרי מבצע עופרת יצוקה. היוזמה מתמקדת בתודעת הסכסוך ששולטת בחברה הישראלית – אוסף של הנחות, אמונות ורגשות שליליים קשים שמזינים את המשך הסכסוך וגורמים להקצנה והחמרה באלימות שאנחנו מרשים לעצמנו כנגד הצד השני. היוזמה משתמשת בכלים של ישוב סכסוכים, פסיכולוגיה חברתית  והדהארמה הבודהיסטית על מנת לעורר מודעות להרסנות החברתית של מצבנו הפסיכולוגי הנוכחי וגם לעורר תקווה ששינוי הוא אפשרי. קהל היעד של היוזמה הוא המיינסטרים הישראלי. ביוזמה חברית מתרגלי דהארמה, פסיכולוגים ומנחים של תקשורת בין אישית.

שירי למדה אצל ופעלה יחד עם הפעילים הסביבתיים-חברתיים ג'ון סיד וג'ואנה מייסי (פירוט על ג'ואנה מייסי מופיע בהמשך). בהשראתה של מייסי היא התחילה לתרגל מדיטציה והיא נעזרת בחכמת הדהארמה בעבודת השלום שלה.

ליצירת קשר עם שירי בר לחצו כאן.

שימי לוי מתמחה בשילוב מדיטציה וגישות נוירו-התפתחותיות בעבודה טיפולית עם ילדים ובוגרים. שימי מתרגלת ולומדת מזה 20 שנה מדיטציה בודהיסטית, מתוכן כ- 4 שנים כנזירה בודהיסטית במסורת התרוודה בתאילנד. היום היא מלמדת ויפאסאנה מטעם עמותת תובנה. שימי פיתחה את תוכנית “שפת הקשב” ובמשך 10 שנים ניהלה את הפעלת התכנית במסגרות חינוכיות. התכנית הופעלה בעשרות בתי ספר והסתתפו בה לאורך השנים אלפי תלמידים. גם במונחים בין לאומיים זו התכנית המקיפה ביותר ליישום מיינדפולנס במערכת החינוך. במסגרת שפת הקשב שימי מלמדת ומנחה יועצות, מורות ומנהלות ליישום מיומנויות גוף-נפש וקשב מודע בתהליכי הוראה ולמידה.

ליצירת קשר עם שימי לוי לחצו כאן.

סטיבן פולדר הוא המייסד והמורה הראשי של עמותת תובנה שמקיימת קורסים של מדיטציית ויפאסנה ולימוד דהארמה בישראל. הוא בעל דוקטורט בביוכימיה מאוניברסיטת אוקספורד והוא פרסם 14 ספרים על רפואה וצמחי מרפא. הוא מייסד וחבר ועד בעמותת "אזרחים למען הגליל" ונמנה על מייסדי הישוב האקולוגי כליל. סטיבן משקיע הרבה ממרצו בקידום הידברות וריפוי יהודי-פלסטיני דרך הלימוד הרוחני. בשנות ה-90 הוא ניהל תכנית שבמסגרתה נפגשו ישראלים ופלסטינים בשכם ובשיאה של האינתיפאדה השנייה הוא ייסד את עמותת "שביל זהב". פעילויותיה של שביל זהב כללו הליכות שלום משותפות ליהודים ופלסטינים, הפעלה של קליניקה רפואית בכפר ברטעה המזרחית וסיוע לפלסטינים מנפת ג'נין בהתנהלות מול המנהל האזרחי. פעילים בשביל זהב גם נטלו חלק בסיוע לישובי הצפון בעת מלחמת לבנון השנייה ובהידברות עם מפוני גוש קטיף. שביל זהב חדלה לפעול בשנת 2007 אולם רבים מפעיליה ממשיכים לפעול וחלקם – כפי שמתואר בעמוד זה – יסדו התארגנויות חדשות של עשיית שלום ברוח הדהארמה.

ליצירת קשר עם סטיבן פולדר, לחצו כאן.

זוהר לביא וניית'ן גלייד מתרגלים בדרך הדהארמה למעלה מעשור. בשנים האחרונות הם מלמדים דהארמה בהודו, אירופה וישראל. הם היו בין היוזמים והמארגנים של ה"הליכה" שלאחר מכן נהפכה ל"שביל זהב". בשנת 2004 הם יסדו את סנגהסווה – קהילה משרתת – שמשלבת תרגול מדיטציה והתבוננות פנימה יחד עם פעולה חברתית של שירות, ריפוי ותמיכה. סנגההסווה מקיימת מחנות של שירות ותרגול בטיפול במצורעים בהודו, שתילת עצים באנגליה וסיוע  לפלסטינים במסיק הזיתים בגדה המערבית. הפעילויות הללו כוללת גם מפגשים ושיחות עם אנשים המעורבים במתרחש. בישראל-פלסטין מדובר בחקלאים פלסטינים, פעילי שמאל ומתנחלים. זמן מוקדש למדיטציה כמו גם למעגלי שיתוף ודרכים אחרות העוזרות לעבד את מה שעובר על משתתפי הרטריט.

ליצירת קשר עם זוהר לביא לחצו כאן.

דהארמה מעורבת חברתית בעולם

ברני גלאסמן, אחד ממורי הזן האמריקאים הראשונים, ייסד ב-1980 את ה- Zen Peacemakers . הפרוייקטים הראשונים שלהם היו עם מחוסרי דיור, מכורים לסמים ולאלכוהול וחולי איידס במדינת ניו-יורק. כיום הארגון מקיים פעילות נרחבת בארה"ב ואירופה. בין השאר, הם מקיימים רטריט זן באושוויץ שמשתתפים בו יהודים, גרמנים ופלסטינים.ה"פיסמייקרס" מבססים את העשייה שלהם על שלושה עקרונות שהם בסיסיים מאוד בזן: אי ידיעה, עדות (לסבל) ופעולה (לשינוי). מבחינתם עדות משמעה מגע ישיר. כך הם מקיימים "רטריט רחוב" שבו הם חיים כהומלסים חסרי כל במשך שבוע. דרך הפעולה שלהם מבוססת על העצמה: הפרוייקט הראשון שלהם היתה הקמתה של מאפיית גרייסטון שכל 75 עובדיה ומנהליה הם הומלסים ושכיום מחזורה השנתי מגיע ל-6 מיליון דולר.אחד מהספרים של ברני גלאסמן "הנחיות זן לטבח" (כשמו של טקסט יסוד של מייסד הזן היפני דוגן) מתאר את פרויקט גרייסטון. הספר תורגם גם לעברית. יש גם סרט דוקומנטרי בשם זה שניתן לצפייה כאן. לארגון יש בלוג פעיל ומעניין.

ג'ואנה מייסי היא אקטיביסטית אקולוגית-חברתית שמבססת את החזון שלה על ידע מדעי (בעלת דוקטורט בתורת המערכות) ועל תרגול רב שנים של בודהיזם טיבטי. מייסי טוענת שהמשבר החברתי-סביבתי שהאנושות שרוייה בו הוא חלק מהמעבר שלנו מחברת צמיחה צרכנית לחברה תומכת חיים. מייסי מדגישה שכדי שהמעבר הזה אכן יצליח להתרחש נדרש שינוי תודעתי: בחינה מחודשת של הערכים והמניעים שלנו ויצירת עולם ערכים חדש לעומת המובן מאליו הצרכני והאגו-צנטרי ששולט היום בכיפה. הרבה מהעבודה של מייסי מכוון לפיתוח דרכים ליצירת השינוי התודעתי הזה.מייסי תרגמה מושגים ותרגילים בודהיסטים להקשר האקטיביסטי ויצרה על פיהם רטריט בן 10 ימים שנקרא The work that reconnects. הרטריט מאפשר תהליך שמחבר בין ניתוח של סוגיות חברתיות שונות – אקולוגיה וקיימות, מלחמות ושלום, אפליה ושיוויון – לבין מה שמתחולל בנפשו של האדם שניצב נוכח האתגרים הללו. התהליך הזה משמש הן ליצירת השראה ומחויבות עמוקה לפעולה חברתית והן כלימוד כלים לתמיכה עצמית לאקטיביסטים. ג'ואנה מייסי מלמדת ברחבי העולם (וגם ביקרה פעם אחת בישראל). יש לה מספר תלמידות ישראליות שמעבירות בארץ את הסדנאות שלה. למידע על סדנאות בארץ ליחצו כאן. מייסי גם פרסמה ספרים רבים.

טיך נהאת האן הוא מורה זן וייטנאמי שכיום חי בצרפת. בזמן מלחמת וייטנאם הוא הקים ארגון הומאניטארי ששיקם כפרים מופצצים וסיפק שירותי בריאות וחינוך. הארגון דוגל באי-אלימות והשקיע מאמצים בלהביא את המלחמה לסיום. ההתנגדות למלחמה הובילה להוקעת הארגון על ידי ממשלת דרום וייטנאם שגם אסרה על חזרתו של טיך נהאת האן לוייטנאם אחרי ביקור בארה"ב (איסור שנשאר בתוקף גם כשצפון וייטנאם ניצחה והשתלטה על כל וייטנאם). טיך נהאת האן הוביל את המאמצים להצלת פליטי הסירות שנמלטו מוייטנאם והמשיך לקדם פיוס וייטנאמי- אמריקאי. כיום הוא חי בכפר שיזף שבצרפת יחד עם קהילה של מאות מתרגלים ונזירים. הוא פרסם עשרות רבות של ספרים. באחד מהספרים הללו הוא טבע את המושג "בודהיזם מעורב" (Engaged Buddhism). מושג מרכזי בהגותו של טיך נהאת האן הוא "הוויה משולבת" (Interbeing) שמהדהד את התפיסה הבודהיסטית של אי נפרדות. ראיית ההוויה שלנו כמשולבת בהוויה של כל שאר האנשים והיצורים החיים היא בסיס מוצק למחויבות לאי אלימות ולשלום. מדי שנה מארח כפר שיזף קבוצות של יהודים ופלסטינים שעוסקים בדיאלוג תוך שהם נעזרים בתרגול מדיטציה ובעוד כלים של חיים מודעים שנהוגים בקהילה הזו. הנה וידאו של שיחת דהארמה שטיך נהאת האן נתן לאחת הקבוצות הללו.


אהנגמה טודור אריארטנה (A.T. Ariyaratne) הוא המייסד של תנועת סרבודיה (Sarvodaya). פירוש המילה סרוודיה בסנסקריט הוא התעוררות לכולם. תנועה זו שעיקר פעילותה פיתוח תשתיות בכפרים נחשלים בסרי לנקה מבוססת על עקרונות בודהיסטים של היעדר עצמי וחמלה. העוני בסרי לנקה מועצם על ידי מלחמת האזרחים שהתחוללה בה מאז זכתה בעצמאות ולכן ראוי לציין שסרבודיה דוגלת באי אלימות. התנועה קוראת למהפכה רוחנית לא אלימה שתחליף את האלימות המבנית עליה מבוסס הסדר החברתי הלא צודק שקיים היום בסרי לנקה.תחילתה של התנועה בשנת 1958 אז שלח אריארטנה 40 סטודנטים לעזור בשיקומו של כפר עני. כיום התנועה פעילה ב- 15,000 כפרים (למעלה משליש הכפרים בסרי לנקה) וחברים בה 11 מיליון איש. התנועה מסייעת לכפרים להגדיר את צרכי הפיתוח שלהם, לתכנן את תהליך העבודה ואף מספקת מימון לעבודות. התנועה אינה מסתפקת בפיתוח אלא פועלת גם להעצמה של תושבי הכפר דרך לימוד מדיטציה, לימודי קהילה וכלים של ישוב סכסוכים. כל התהליך הזה נעשה בהשראה בודהיסטית ובמהלך עבודות התכנון והפיתוח מתקיימות התאספויות לתרגול מדיטציה שלפעמים משתתפים בהן עשרות אלפי אנשים. את העקרונות הכלכליים שמנחים את העבודה של סרוודיה מכנה אריארטנה כלכה בודהיסטית.


שירי בר היתה רכזת בעמותת "שביל זהב" ובקבוצת עצמאות-נכבה. בימים אלו היא מסיימת תואר שני בלימודי שלום – התמרת סכסוכים ומנחה בפרוייקט קומי שמטרתו לחזק ארגונים הפועלים לסיום הסכסוך. היא מובילה את "הפסקת האש שבלב" אותה יזמה אחרי מבצע עופרת יצוקה. היוזמה מתמקדת בתודעת הסכסוך ששולטת בחברה הישראלית – אוסף של הנחות, אמונות ורגשות שליליים קשים שמזינים את המשך הסכסוך וגורמים להקצנה והחמרה באלימות שאנחנו מרשים לעצמנו כנגד הצד השני. היוזמה משתמשת בכלים של ישוב סכסוכים, פסיכולוגיה חברתית  והדהארמה הבודהיסטית על מנת לעורר מודעות להרסנות החברתית של מצבנו הפסיכולוגי הנוכחי וגם לעורר תקווה ששינוי הוא אפשרי. קהל היעד של היוזמה הוא המיינסטרים הישראלי שאת תודעת הסכסוך שלו יש לשנות. ביוזמה חברית מתרגלי דהארמה, פסיכולוגים ומנחים של תקשורת בין אישית.

שירי בר למדה אצל ופעלה יחד עם הפעילים הסביבתיים-חברתיים ג'ון סיד וג'ואנה מייסי (פירוט על ג'ואנה מייסי מופיע בהמשך). בהשראתה של מייסי היא התחילה לתרגל מדיטציה והיא נעזרת בחכמת הדהארמה בעבודת השלום שלה.

כאן תמצאו מידע נוסף באתר זה על "הפסקת האש שבלב".

ליצירת קשר עם שירי בר ליחצו כאן.

זוהר לביא וניית'ן גלייד מתרגלים בדרך הדהארמה למעלה מעשור. בשנים האחרונות הם מלמדים דהארמה בהודו, אירופה וישראל. הם היו בין היוזמים והמארגנים של ה"הליכה" שלאחר מכן נהפכה ל"שביל זהב". בשנת 2004 הם יסדו את סנגהסווה – קהילה משרתת – שמשלבת בין תרגול מדיטציה והתבוננות פנימה יחד עם פעולה חברתית של שירות, ריפוי ותמיכה. סנגההסווה מקיימת מחנות של שירות ותרגול בטיפול במצורעים בהודו, שתילת עצים באנגליה וסיוע  לפלסטינים במסיק הזיתים בגדה המערבית. הפעילויות הללו כוללת גם מפגשים ושיחות עם אנשים המעורבים במתרחש. בישראל-פלסטין מדובר בחקלאים פלסטינים, פעילי שמאל ומתנחלים. זמן מוקדש למדיטציה כמו גם למעגלי שיתוף ודרכים אחרות העוזרות לעבד את מה שעובר על משתתפי הרטריט.

ליצירת קשר…

5 תגובות ל-“פעילים וארגונים מרכזיים

  1. ברכות חמות על הקמת הבלוג הזה.
    מחמם את הלב לראות סיכום שכזה בקיץ 2010 במדינת ישראל.
    מי ייתן ומעגל מחפשי הטוב שבאדם יילך ויגדל.

  2. פינגבק: דהרמה מעורבת בישראל « MINIM

  3. יופי של אתר – חשוב ומשמעותי
    ברכות לשותפי לדרך
    ותודה על פרסום הרשימה על בודרוס
    דורון צור

  4. אביב ושירי יקרים.
    ברכות על הבלוג המרשים וההליכה בוואלג'ה.
    מרגש למצוא חיבור פתוח ומדויק שכזה בין דהרמה ואקטיביזם.
    כל הכבוד! אתם נותנים השראה לעשיה.

    האם אוכל לפרסם אותכם באיגרון- ניוז לטר של עולם האקטיביזם-פרמקלצר שיוצר ניר גירון (מפיק פסטיבל אקטיביזם)?

    אגב, הקישורים בכיתוב על גואנה מייסי לא נפתחים…

    אוהב אופיר

    • תודה אופיר,
      כן, בבקשה תפיץ את הבשורה. אני מקוה שנמצא עוד הזדמנויות לפעול יחד.
      מסתבר שעדכנו את האתר של ג'ואנה. אני אתקן את ההפניות.

      ימים יפים
      אביב

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s