לראות את הדברים בכָּכוּתם – גדרות, בורׁוּת ופעולה מיטיבה

אחרי עונת המסיק אנחנו חוזרים לפעילות הקבועה שלנו:
בבקעת הירדן נמשיך לקיים ימי שטח לחיזוק הקהילות הפלסטיניות.
בדיר איסתיא זה הזמן לגזום את עצי הזית ואנחנו מתכננים יום עבודה עם חקלאים.
בולאג'ה אנחנו ממשיכים לחפש דרכים לעצור את הריסות הבתים וסילוק התושבים מאדמותיהם.

כמו שכתבננו בסיכום של שנת תשע"ז, הפעילויות הללו עומדות כעת בסימן של הרחבת מעגלים: הגעה לעוד מתרגלים ומתרגלות כדי שישמעו, יפגשו ואם ירצו, יקחו גם חלק בעשייה. מורי ומורות דהרמה נרתמים ומסייעים בכך. החיבור הזה ודאי יתן פרי גם לעשיה שלנו אבל לא פחות מכך יתרום להתפתחות של קהילת הדהרמה בישראל.

למטה יש מקבץ עדכונים מהשטח שהצטברו על הדסקטופ. הכתוב בעדכונים השונים סובב סביב ציר משותף של המוכנות (או אי המוכנות) שלנו לדעת. לקושי שלנו לדעת קוראים בדהרמה בורות ובעוד שבועיים יתקיים גם יום תרגול סביב התימה של בורות.
הזמנה ליום התרגול הזה וליום תרגול נוסף של התבוננות על עצמנו בעשייה תמצאו בסיום הטקסט.

בחודשים האחרונים חלו כמה התפתחויות מדאיגות בולאג'ה. גדר ההפרדה על אדמות הכפר כמעט והושלמה. בולאג'ה הצבא לא הסתפק בגדר ובפגיעתה בתושבים אלא הוסיף עליה גדר תיל בגובה שמונה מטר. זו נמתחה לאורך מספר קילומטרים בקירבה לבתי התושבים.
במקביל אדמות ולאג'ה הולכות להפוך ל"גן לאומי לרווחת תושבי ירושלים". התוצאה עלולה להיות
"ישראלים יבלו בפיקניק מסביב למעיין הגדול או בטראסות היפהפיות כאשר עשרות מטרים מהם נמצאים בעלי הקרקע שגדר תיל מונעת מהם להגיע לאדמתם. האם הירושלמים המבלים ידעו – האם יסכימו לדעת? – שהם לוקחים חלק בהשתלטות על קרקעות? האם יבינו שמאחורי החזות ה"לא פוליטית" של טבע ונוף מסתתר עוול של מעשה גזל גדול?"

לתיאור של אירועי החודשים האחרונים ראו את העדכון שלנו ב"ידידי ולאג'ה".

הגדר בולאג'ה
שיא גרוטסקי של הגדר בולאג'ה הוא בנייתה באופן שמנתק מהכפר את הבית של משפחת חג'ג'לה. המשפחה תישאר מהצד הישראלי של הגדר. במקום להזיז קצת את הגדר הצבא חפר מנהרה מתחת לה כדי לחבר את בית המשפחה לכפר. בחודש שעבר הותקן שער הברזל שיחסום אותה וימנע מעבר של שאר תושבי הכפר.
שיא גרוטסקי של הגדר בולאג'ה הוא בנייתה באופן שמנתק מהכפר את הבית של משפחת חג'ג'לה. המשפחה תישאר מהצד הישראלי של הגדר. במקום להזיז קצת את הגדר הצבא חפר מנהרה מתחת לה כדי לחבר את בית המשפחה לכפר. בחודש שעבר הותקן שער הברזל שיחסום אותה וימנע מעבר של שאר תושבי הכפר.

בבקעת הירדן קיימנו לפני שלושה שבועות סיור דהרמה לקבוצות שמתרגלות עם סנדיה בר-קמה ובעז עמיחי. מדובר בסיור המשך לסיור שקיימנו בקיץ למורי ומורות דהרמה. בינואר ופברואר מתוכננים סיורי דהרמה נוספים. בסיור האחרון הגענו לקהילת עין חילווה יום אחרי שקיבלו צו צבאי שמורה על גירושם מהמקום בו הם חיים. ליד קהילת סמרה ניגשו אלינו חיילות שחשבו שבאנו ללוות רועי צאן פלסטינים למרעה. הן אסרו עלינו להגיע עם פלסטינים לשטח ואמרו שרק ליהודים מותר לרעות באדמות הללו (שאנשי סמרה חיים בהן דורות ושחלקן בבעלותם הפרטית). לסיום נפגשנו גם עם אחד ממקימי ההתנחלות מחולה שסיפר לנו על הדברים מנקודת המבט שלו.

דליה שהשתתפה בסיור כתבה את רשמיה. כפי שהיא מתארת, יותר נוח להדחיק את המציאות הזו שנעשית קרוב לבית ובשמנו. אבל האמת היא שהיציאה מאזור הנוחות פחות מאתגרת ממה שנדמה ויש בצידה רווחים רבים (תקראו אצל דליה). אנחנו מגיעים לבקעת הירדן כל מספר שבועות ואפשר לכתוב לנו כדי להצטרף לפעילות.

מתארחים בעין חילוה

ובקעת הירדן גם מגיעה אלינו. אסף שהשתתף בסיור דהרמה שקיימנו לבקעת הירדן לפני מספר חודשים נשאר מאז בקשר עם אנשי הכפר אלעקבה. הוא ונעם מארגנים שני מפגשים בישראל עם ראש המועצה של הכפר חאג' סמי צדיק. חאג' סמי הוא איש מרשים ביותר. יש לו סיפור אישי שממחיש את מחיר החיים תחת כיבוש ולא פחות מכך מעורר השראה. פעולות הפיתוח שסמי מצליח לעשות בכפר למרות המגבלות שישראל – אנחנו – מטילה (הכפר נמצא בשטחי C שם ישראל שומרת על שליטה בלעדית ולרשות הפלסטינית אין כל סמכות) הן מרשימות ביותר.

המפגשים עם חאג' סמי יתקיימו ביום חמישי ה-7 בדצמבר.
בשעה 12:00 במרכז הערבי יהודי לשלום בגבעת חביבה. (לפרטים נוספים והרשמה נעם – noamelki@gmail.com)
ובשעה 17:30 במועדון הנוער בישוב כליל (לפרטים נוספים והרשמה אסף – tutidadog@gmail.com)

חאג' סמי צדיק

ימי תרגול הם דרך מצוינת שבה אנחנו תומכים בעצמנו ובהמשך העשייה שלנו. לא פחות מכך הם הזמנה למי שטרם הגיעו לשטח אבל רוצים לבדוק את החיבור בין תרגול לפעולה בעולם, בין האישי לחברתי-פוליטי. החודש מתקיימים שני ימי תרגול כאלו.

בירושלים – בשבת ה-9 בדצמבר יום תרגול של עמותת תובנה בהנחיית אביב טטרסקי שהוא מנחה דהרמה בתובנה ומהמובילים של דהרמה מעורבת חברתית. היום יוקדש להתבונן על המקומות שבהן התודעה שלנו אינה בהירה, או בשפה של הדהרמה "בורות". הדהרמה מדגישה את הצורך להכיר בסבל הצומח מתוך בורות ולזהות מופעים שונים של בורות בחיים שלנו. לא פחות מכך, בורות היא גם תופעה חברתית שמייצרת הרבה עוול וסבל קולקטיבי לא דווקא מתוך כוונות רעות אלא מתוך אי בהירות.

ביום התרגול נתבונן על בורות בהיבטיה האישיים והחברתיים-פוליטיים.
פרטים נוספים  והרשמה כאן.

בתל אביב – בשבת ה-23 בדצמבר יתקיים יום תרגול משותף לקבוצות שונות של עשייה חברתית ברוח הדהרמה.  את היום ינחו נועה נחום ונעמי גרשטיין.

זוהי הזדמנות עבורנו להיפגש, להכיר, לשתף זה את זו באתגרים שאנו פוגשים בדרך, ולגלות את מקורות הכוח שיש לנו כפרטים וכסנגהה בתוך העשייה המיוחדת הזו. במהלך היום ננוע בין זמנים של מדיטציה ורפלקסיה אישית לפרקי זמן של שיתוף ושיחה.

נעמי מנחה קבוצת מדיטציה לא.נשים המתמודדים עם סרטן ומתנדבת פעילה בקהילת מבקשי המקלט.
נועה מעורבת בפרויקט של מדיטציה בבתי כלא ובפרויקט של מדיטציה אחד על אחד למתמודדים עם מחלת הסרטן. מטפלת בפסיכותרפיה הוליסטית

פרטים נוספים והרשמה כאן.

 

פורסם על ידי

<span dir=rtl>תגובה אחת ל“לראות את הדברים בכָּכוּתם – גדרות, בורׁוּת ופעולה מיטיבה”</span>

  1. […] אני משתף להלן מספר מילים נוגעות ללב שכתבה דליה איתמר, שהצטרפה לסיור של "דהרמה מעורבת חברתית" בגדה המערבית בראשית נובמבר. אל נוכח המצב המצער בגדה, שרק מחמיר והולך, התיעוד האישי הזה חשוב: הוא עדות לקושי האמיתי ולהחמרה המתמדת במצבם של הפלסטינים אשר בגדה כולה ובפרט בצפונה. לקריאת רשמים נוספים – לחצו כאן. לפירוט מלא של כל פעילות "דהרמה מעורבת חברתית" – אנא לחצו כאן. […]

כתיבת תגובה