תכנית אב נחל קנה – התכנית להשתלטות על עוד שטח פלסטיני יוצאת לדרך?

לפני כחודש שמענו שבשמורת ואדי קנה נפרצה דרך חדשה ממאחז אלוני שילה לכיוון עמנואל: רוחבה כ 4-5 מטרים ואורכה כ-2 קילומטרים והיא נראית כמו הכנה לכביש. העבודות נעשו ללא היתר ותוך גרימת נזק לשמורה. אנשי דיר איסתיא והכפר הסמוך ג'ינספוט הצליחו לגרום להפסקת העבודות. מהמידע שהצלחנו לגלות מדובר ביותר מסתם דרך. בקרני שומרון מקדמים תכנית אשר תדחק את רגלי הפלסטינים מהשטח ותהפוך אותו לחלק מ-6 ההתנחלויות והמאחזים המקיפים את הואדי. בכך יושלם מהלך שהחל לפי למעלה מ-30 שנה ושמומלץ מאוד לקרוא עליו כאן.

הדרך שנפרצה
הדרך שנפרצה. אלוני שילה נמצא מאחורי הגבעה

במסגרת המאבק שלנו בשנתיים האחרונות למניעת העקירה בידי רשות הטבע והגנים של  1,400 עצי זית שחקלאי דיר איסתיא נטעו בואדי גילינו שמועצת קרני שומרון מקדמת את "תכנית אב נחל קנה". התכנית מתעלמת לחלוטין מכך שמדובר בשטח בבעלות פרטית פלסטינית ושפלסטינים מכל האזור נוהרים להנות מהמעיינות שלו. במקום זאת, ואדי קנה הוא בעצם "הריאה הירוקה של קרני שומרון, יקיר, נופים ועמנואל" ובעיקר הוא משאב לפעילות תיירותית שתכניס כסף להתנחלויות ותמשוך אליהן תושבים חדשים שיוכלו "לגור בעיר ולהרגיש בכפר".

כשבוחנים את מסמכי התכנית רואים שהכוונה היא להקשות על פלסטינים את הגישה אל תוך הואדי ובמקום זאת להפוך אותו לחלק אינטגראלי מההתנחלויות שסביבו: דרך הגישה הקיימת תיחסם ובמקומה יסללו כבישים שיחברו את ההתנחלויות אלו אל אלו ואל לב השמורה. טבעת הכבישים החיצונית תקיף את הואדי תוך ניתוקו מהכפרים הפלסטינים. הכבישים מההתנחלויות אל תוך השמורה ישלימו את "הישראליזציה" שלו. הדרך שנפרצה מאלוני שילה תואמת את אחד הכבישים שמופיעים בתכנית.

הקו הירוק מסמן את גבולות השמורה. ליד שמות ההתנחלויות מופיעה שנת היווסדן. התמונה מתוך מצגת של עמית מנדלסון http://www.inature.info/w/images/2/2f/Wadi_kana.pps
הקו הירוק מסמן את גבולות השמורה. ליד שמות ההתנחלויות מופיעה שנת היווסדן. התמונה מתוך מצגת של עמית מנדלסון http://www.inature.info/w/images/2/2f/Wadi_kana.pps . היא מתארת את המצב הקיים כיום ולא את מה שמופיע בתכנית אב נחל קנה

במקביל, מקודמים הפרויקטים התיירותיים: במימון משרד התיירות נפרץ שביל אופניים "עם גשר העץ הארוך בארץ" במימון משרד התיירות ממאחז אלוני שילה אל תוך השמורה, מתוכננים צימרים ופעילויות של ספורט אתגרי.

רגע, סלילת כבישים בתוך שמורת טבע?

"בעיה" קטנה עם התכנית היא שלמועצה מקומית של התנחלות אין שום סמכות בשמורה טבע והיא אינה יכולה לקדם תכניות הנוגעות לשמורה. לכן, לצורך התכנית שיזמה, מועצת קרני שומרון הקימה צוות היגוי ובו חברים בין השאר נציגים מרשות הטבע והגנים ומהמשרד להגנת הסביבה. צוות ההיגוי הוא זה שמגיש את התכנית ומעניק לה "הכשר" מקצועי: הנה, זו לא תכנית של מתנחלים אלא של הגוף הממשלתי שאחראי על הגנת הטבע ופיתוח שמורות. אם למישהו זה נשמע מוכר זה כי זו לא הפעם הראשונה שרט"ג נקראת לדגל.

במקרה של ואדי קנה רט"ג משמשת יותר מסתם עלה תאנה לקידום האינטרסים של קרני שומרון. רט"ג בעצם הצטרפה כאן לתכנית שבאה לסלול קילומטרים של כבישים בתוך שמורת טבע, חלקם ממש אל לב השמורה. במקום להיות זאת שמונעת תכנית הרסנית שכזו רט"ג תומכת בה. פקח רט"ג שאחראי על צווי העקירה לעצי הזית של הפלסטינים – " כי הם פוגעים בשמורה" – הוא גם זה שחבר בצוות התכנית ותומך בפציעת השמורה בשתי וערב של כבישים.

טוב, זה לא כל כך מפתיע

אין מנוס מלהבין שההגבלות על הפעילות החקלאית הפלסטינית וקידום התכניות של קרני שומרון לתיירות ישראלית הם שני צדדים של אותו מטבע: סילוק הפלסטינים מהשטח וניצולו לטובתם של ישראלים. רשות הטבע והגנים היא גורם מרכזי במימוש המהלך הזה. היינו רוצים לכתוב שרט"ג "מועלת בתפקידה" אלא שזו מדיניות עקבית שלה אשר מוכרת ממקומות רבים אחרים. גם בולאג'ה נחשפנו לאותה התנהלות של רט"ג ובקרוב נביא מידע נוסף על פעולותיה שם.

אולי כאן המקום לספר שמזה שלושה חודשים, הפקחים של רט"ג מתעלמים מפניות חוזרות ונשנות שלנו לגבי סתימה בצינור הביוב של התנחלות נופים אשר גורמת לזיהום גדול בשמורת ואדי קנה. בהתחלה הם אפילו הודיעו לנו שהבעיה טופלה ונפתרה כאשר בפועל לא נעשה דבר בעניין.
זו דוגמא קטנה להתעלמות השיטתית של רט"ג מהפגיעות המתמשכות הנגרמות לשמורה מההתנחלויות שסביבה: הביוב ממאחזים אלוני שילה ואל-מתן מוזרם אל תוך השמורה, כ-100 מבתי ההתנחלויות יקיר, נופים וקרני שומרון נבנו בתוך השמורה ובמשך 20 שנה כל ההתנחלויות באזור הזרימו את הביוב שלהן אל תוך השמורה. רט"ג לא נוקפת אצבע בעניינים הללו.

אז מה עושים

כשהתקשרנו נרעשים לשותפים שלנו בדיר איסתיא ואמרנו: "גילינו תכנית להשתלטות על האדמות שלכם בואדי קנה", הם צחקו ואמרו, "מה חדש? כבר 30 שנה אנחנו 'מחכים' שזה יקרה". אבל כשנפגשנו והראנו להם במה מדובר האווירה היתה מאוד כבדה. זה יותר מאבדן רכוש ויותר ממאבק לאומי: החיים שלהם ארוגים במעיינות ובשבילים של הואדי הזה. חלקם נולדו וגדלו בו (עד שהביוב מההתנחלויות אילץ את משפחותיהם להסתלק מהשטח), שם הם למדו לשחות, שם הוריהם הנחילו להם סודות של צמחים, חיות בר ועבודת אדמה. מן הסתם הרפתקאות הנעורים שלהם כוללות פרק או שניים שהתרחשו בואדי. כל זה מאוים.

כאמור, בדיר איסתיא וג'ינספוט פעלו והצליחו לגרום להפסקת העבודות. אנחנו פועלים כדי שרט"ג והמנהל האזרחי ימלאו הפעם את תפקידם ויפעלו נגד מי שפרצו את הדרך בתוך השמורה.

הניסיון מלמד שבקרני שומרון ובמנהל האזרחי ימצאו את הדרך להתגבר על "המכשול" שאנחנו והתושבים העמדנו בפניהם. נשתדל להיות צעד אחד לפניהם. הסיפור של ואדי קנה הוא לא מיוחד. כמותו וגרועים ממנו יש למכביר בשטחים הכבושים. אנחנו נפעל יחד עם תושבי דיר איסתיא מול העוול הזה ותוך כדי כך נבין יותר טוב מה זה כיבוש ולמה חייבים לסיים אותו.

דחיקת הפלסטינים מואדי קנה – רשימת תאריכים

1983-1976 מסביב לואדי קנה, בשטחים שהוכרזו שמורת טבע בתקופת המנדט הבריטי  מוקמות ההתנחלויות קרני שומרון, יקיר ועמנואל (בשנים הבאות יוקמו ההתנחלות נופים והמאחזים אלוני שילה ואלמתן)

1982 – צו צבאי מכריז על ואדי קנה שמורת טבע.

שנות ה-80 ואילך – קידוחי מים של חברת מקורות גורמים להדלדלות שפיעת המעיינות בואדי. הביוב מההתנחלויות מוזרם לואדי

שנות ה-80 – 50 משפחות פלסטיניות שחיו בואדי ועיבדו את אדמותיו נאלצות לנטוש אותו בגלל הדלדלות מקורות המים וזיהומם מהביוב. מאותה סיבה אין יותר אפשרות לגידולי ירקות ועצי הדר הדורשים השקיה תכופה.

2005 – ההתנחלויות מחוברות לצנרת ביוב. הזיהום בואדי הולך ופוחת

2006 ואילך – אחרי שהפסיקו לזהם את הואדי בקרני שומרון רוצים אותו לעצמם. הם       מייסדים את "צעדת האביב" בואדי קנה שבמהלכה הואדי נסגר בפני פלסטינים והמוני ישראלים מטיילים בו. לצעדות מגיעים חברי כנסת ושרים שנואמים על "הרחבת ההתישבות".
מתחילה העבודה על תכנית אב נחל קנה.

2011 – פקחי רשות הטבע והגנים עוקרים כ-1000 עצי זית שנשתלו בידי חקלאים מדיר איסתיא באדמותיהם שבואדי קנה

2012 – פקחי רט"ג מוציאים צווים המורים על עקירתם של 1,400 עצי זית נוספים.

מאי 2013 – בג"ץ פוסק בעתירה שהגישו חקלאים נגד צווי העקירה: רק עצים שנשתלו אחרי אפריל 2010 יעקרו. בפועל, העצים המדוברים מבוגרים יותר ולא אמורים להיעקר.

יולי 2013 – פקחי רט"ג מסמנים 2,100 עצים לעקירה. כמות העצים המסומנים גדולה בהרבה מזו שלהם הוצאו צווים. רוב העצים המסומנים הם עצים גדולים שברור שנשתלו שנים לפני 2010.

נובמבר 2013 – "תכנית אב נחל קנה" שיזמה מועצת קרני שומרון  להפיכת ואדי קנה לחלק אינטגראלי מההתנחלויות ומשאב כלכלי עבורן, מוגשת ללשכת התכנון במועצה האזורית שומרון.

נובמבר 2013 – בעקבות מכתב תלונה מעורך הדין של החקלאים פקחי רט"ג מגיעים לסמן מחדש את העצים שיעקרו. שוב מסומנים עצים מבוגרים. פעילים שלנו נכחו בשטח ושמעו כיצד ההנחיות שניתנות לגבי סימון העצים מתעלמות לחלוטין מעניין הגיל.

ינואר 2014 – פקחי רט"ג מלווים בכוחות צבא עוקרים בין 500 (גרסת רט"ג) ל 800 (לפי ההערכה של החקלאים) עצי זית מבין העצים המסומנים.

אוגוסט 2014 – פריצת דרך כהכנה מכביש מאלוני שילה לעמנואל. הפריצה נעשית ללא היתר בתוך השמורה. התוואי שלה תואם את מה שמופיע במפות של תכנית אב נחל קנה.

 

 

 

פורסם על ידי

avivsky

מטפל שיאצו, מדריך סיישין קיטאידו. לומד את עצמו דרך הגוף.

<span dir=rtl>2תגובות ל‘תכנית אב נחל קנה – התכנית להשתלטות על עוד שטח פלסטיני יוצאת לדרך?’</span>

  1. אביב שלום אני יודעת שאתה עסוק מאד – ראיתי שאתה פעיל גם במשמרות בירושלים להצלת ערבים מאלימות של פעילי ימין וארגון להב"ה. אתה השראה עבורי ועבור רבים אחרים אני בטוחה. ובכל זאת אולי נמצא זמן להתכנס ולדון בנושא רט"ג וקרקעות וגנים לאומיים ושמורות טבע על אדמות פלסטיניות כחלק ממדיניות גזילת הקרקעות? עדנה

כתיבת תגובה